Blod är varmt.

Måste vara dagens upptäckt! Vi har nämligen fått lära oss att ta blodprov idag. Först så fick vi träna på atrapper, något som såg ut som en binda med en liten plastslang i och till den lite "blod" som mest liknade saft i en behållare. Så fick vi spänna fast atrappen på varandra och träna. Men sen, då vi kände att vi blivit tillräckligt duktiga så skulle vi sticka varandra. Mycket spännande tyckte jag, först testade vi att göra kapillärprov (då man sticker i fingret). Jag har aldrig gjort det och var galet nervös, var tvungen att tvinga mig själv att andas och skakade i hela kroppen. Men det gick bra, var inte så farligt utan gjorde bara lite ont efteråt och blödde lite.  Sen var det dags för venprovtagningen (i armvecket). Elin var mitt offer och det gick väl rätt bra, tydligen gjorde det lite ont. Men jag tror faktiskt att det var för att jag var så försiktig, man vill ju som inte göra illa någon, det känns lite jobbigt... Men sen skulle jag ta bort provröret, och blir helt chockad. Blodet är varmt!Självklart så trodde jag inte att det skulle vara kallt, men typ rumstemperatur. Och det är jättemörkt! Något jag faktiskt inte tänkt på förr. Nu vill jag bara fortsätta sticka och känna att man blir riktigt bra på det, någon frivillig?


Annars rullar livet på som det brukar, Niklas är i Ryssland och jag är ensam hemma och försöker i alla fall att få lite tid för plugg. Men det är mycket annat som lockar. Är dock lite ledsen, vi fick ju studiebidraget och lånet idag och jag har levt på 48 kronor i över en vecka nu, och var överlycklig över pengarna. Så betalar man lite räkningar och sånt, så är pengarna slut =(. Jag vill bara gråta!

Nyss tränade jag lite HLR, vilket var spännande och sjukt jobbigt. Jag har lånat en MiniAnne av Anna som jag har och tränar på. Ni som vet hur MiniAnne ser ut, vet ju det, ni andra kan googla på det och då kanske förstå hur äkta/bra det känns att göra kompressioner och inblåsningar på den.

Men men, nu ska jag göra banan med choklad i ugnen.. måste vara en av jordens godaste snask. Fast det är förstås godare över en öppen eld...

Puss och kran choklad med banan.

(jag är kass på att rimma och ska aldrig bli poet)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0